Thrust vectoring back at MAKS

MiG-29OVT :: Fyodor Borisov / Transport-Photo.com
MiG-29OVT :: Fyodor Borisov / Transport-Photo.com

This year’s flying display program at MAKS features a routine by a Mikoyan MiG-29OVT demonstrator, which first appeared before the general public at the 2005 show. It is powered by a pair of Klimov RD-33 thrust-vectored turbojet engines, which enable it to perform aerobatic maneuvers impossible to repicate in any other aircraft.

The RD-33 is fitted with the world’s only production axisymmetric all-aspect thrust vector control nozzle that has no limitations across the spectrum of flight regimes, including at afterburner. The nozzle can be adapted for installation on a broad range of existing and future turbojet engines. It can deflect thrust in all directions to a maximum +/-15 degrees, at an angular velosity of 60 degrees per second. Thrust vectoring control is integrated into the flight control system. The technology considerably improves subsonic maneuverability, including at supercritical angles of attack; enhances the aircraft’s combat characteristics; and also increases safety at take-offs, landings, and in adverse weather conditions.

Понравился материал?

Подпишитесь на дайджест "Главное за неделю" от ATO.RU и не пропустите ничего важного!
Авторские материалы из первых рук в вашем почтовом ящике!

Подписавшись на бюллетень и заполнив данные о себе, вы можете принять участие в розыгрыше призов или получать эксклюзивный анализ авиаперевозок от ATO.RU!
Бюллетень "Главное за неделю":


Тематические бюллетени ATO.RU >>

АТО-телеграф

2024 © Авиатранспортное обозрение
Мобильная версия сайта - mobix1.ru

Некоммерческое использование материалов сайта ATO.ru (в том числе цитирование и сокращенное изложение) разрешается при условии размещения прямой ссылки на цитируемый материал или на главную страницу www.ato.ru. Любое коммерческое использование, а также перепечатка материалов возможны только с письменного разрешения редакции.