New lease of life for NK-33
The MAKS 2013 exposition of Russia’s United Engine Corporation (UAC) features the NK-33 liquid-propellant rocket engine, mirroring a recently resumed interest in this Soviet-era design. A US Antares launch vehicle powered by such engines was successfully launched on April 21. That flight demonstrated the NK-33’s high performance and reliability, while simultaneously highlighting the pressing need for more of these powerplants, whose series production terminated almost 40 years ago.
Antares developer Orbital Sciences Corporation (OSC) has access to a number of remaining NK-33s available from their current owner Aerojet General (this is why these engines got re-designated AJ-26). The stock, however, will only last for 16 to 17 more launches. In addition, the NK-33 is requited for Russia’s Soyuz 2.1v light rocket.
The possibility of resuming NK-33 production has been mulled since the mid-1990s; all calculations indicate that it would be easier and cheaper to relaunch the process in Russia rather than starting it from scratch in the USA. NK-33 developer Kuznetsov, incorporated into UEC in 2009, was instructed last year to launch production of the NK-33A derivative by 2015. The Samara-based company has already reanimated about 50% of the technology and expertise required for relaunching the production process.
Это закрытый материал портала ATO.RU.
Полный текст материала доступен только по платной подписке.
Вопросы, связанные с платным доступом, направляйте на адрес paywall@ato.ru
Для пенсионеров у нас 50% скидка на все виды доступа. Зарегистрируйтесь на сайте под своим реальным ФИО (например, Иван Иванович Ивванов), указав, что Вы пенсионер, и отправьте с емэйла, который указали при регистрации скан/фотографию подтверждающего документа по адресу jkabardina@ato.ru.
Услуга "Автоплатеж". За двое суток до окончания вашей подписки, с вашей банковской карты автоматически спишется оплата подписки на следующий период, но мы предупредим вас об этом заранее отдельным письмом. Отказаться от этой услуги можно в любое время в личном кабинете на вкладке Подписка. Подробные условия автоматической пролонгации подписки.
Я подписчик / Я активировал промокод.
Если у вас есть неактивированный промокод, авторизуйтесь/зарегистрируйтесь на сайте и введите его в своем Личном кабинете на вкладке Подписка
Ссылки по теме
- Для того, чтобы оставить комментарий, не привязанный к социальной сети, войдите или зарегистрируйтесь на нашем сайте.
CIS & Russian Aviation News And Insights
- Aeroflot to add 33 destinations to its winter schedule
- Russian airlines’ traffic grew by 4.8% in September, helped by abnormally warm weather
- S7 Airlines switches to Russian ACARS
- Aeroflot to spend US$300 million on replacing foreign IT products
- Aurora orders five MC-21 and two SJ-100 aircraft
- GTLK becomes the largest customer for SJ-100, IL-114 and Tu-214 aircraft
- Russian airlines’ passenger traffic grew 4% in July
- Aeroflot reveals top destinations for the first half of 2024
- Russian domestic passenger air traffic starts a slow descent